Heb je fotomateriaal nodig voor jouw website of brochure? Dan kan tijdsnood of budget jou weerhouden om een fotograaf in te schakelen. Of misschien doe je beroep op een fotograaf met weinig ervaring in bedrijfsfotografie? Onderstaande tips helpen jou om tot een sterk en bruikbaar resultaat te komen.
1. Wees voorbereid
Een goede foto is meestal het resultaat van een goede voorbereiding. Bekijk op voorhand welke locaties er moeten gefotografeerd worden. Verzamel alle items die je op beeld wil vastleggen. Neem hiervan een foto met je smartphone. Zo kan je een eerste selectie of beoordeling maken. Maak een lijst van de te nemen foto’s.
Moeten er ook mensen op de foto? Breng hen tijdig op de hoogte en geef hen de gewenste dresscode door bv. bedrijfssweater, veiligheidsschoenen, ea. Hou ook rekening met de eindbestemming van de foto. Moet deze als banner bovenaan de homepagina van jouw website verschijnen? Dan heb je een foto in liggend formaat nodig.
2. Bepaal het type beeld
Elk beeld vertelt een verhaal. Wees je dus bewust van hetgeen je wil vertellen. Zo zijn er sfeerbeelden, packshots en detailfoto’s.
Sfeerbeelden zijn er om een bepaalde stemming te creëren. Ze laten de kijker dromen, ze tonen mogelijkheden of maken een belofte. Een goed gekozen, sfeervol decor is essentieel. Is het decor tegelijk ook het onderwerp van de foto bv. het interieur van een kapperszaak? Zorg er dan voor dat ongepaste voorwerpen, zoals een overvolle vuilnisemmer, de sfeer niet naar beneden halen.
Packshots zijn productfoto’s zonder extra’s en vaak weergegeven op een witte achtergrond. Ze laten het product in zijn essentie zien, zijn vormgeving en kleur. Ze zijn daarom niet makkelijker te nemen dan een sfeerfoto. Een juiste hoek en nog belangrijker een juiste belichting doen een packshot wel of niet slagen.
Tot slot, is er ook de detailfoto. Er wordt een specifiek detail genomen, dit kan een sfeerbeeld of packshot zijn. Een sfeerdetail dient vaak als extra opvulling binnen een brochure of website. Als het goed geplaatst is, helpt het de kijker om zich te oriënteren. Een detail van een product is vaak nodig om het product beter te kunnen toelichten. Zo zal een detailfoto van het slot van een elektrische poort gewaardeerd worden door potentiële kopers.
3. Check. Dubbelcheck
Vooraleer je de foto van een product of ruimte neemt, is het belangrijk om het onderwerp goed te bekijken. Bij voorkeur neem je een pré-shot met de camera of smartphone. Bekijk op het scherm of er geen vlekken, draden of onbedoelde weerspiegelingen het beeld ontsieren. Wees extra alert voor rondslingerende kleine items die niet in het beeld horen.
4. No light, no glory
Zonder licht geen foto. Zonder goede belichting geen goede foto. Jouw onderwerp moet voldoende belicht zijn. Voldoende daglicht is een van de beste lichtbronnen. Moet je buiten fotograferen vermijd dan hard, rechtstreeks zonlicht. Een bewolkte hemel vormt vaak de perfecte filter. Maar wanneer je een sfeerfoto wilt dan drukt een bewolkte hemel wel op de stemming. Voor foto’s die binnen worden genomen en waar het daglicht beperkt is, zijn extra spots of daglampen aangewezen.
5. Breng jouw huiskleuren in beeld
Vaak wordt er niet bij stilgestaan, maar een beeld kan sterker worden door de bedrijfskleuren er subtiel in te verwerken. Meestal gaat het dan om een sfeerbeeld of om een interieurbeeld. Zo droeg het personeel van een kappersketen dat in de fotoreportage figureerde zwarte kledij met rode accenten, de huisstijlkleuren van deze keten. Deze foto’s werden ondermeer in hun nieuwe website verwerkt en gaf de website een coherentere en sterkere look. Het is een vaak gebruikte techniek die in de reclamewereld dagelijks wordt toegepast.
6. Kies voor de juiste hoek
Je kan een item of ruimte frontaal fotograferen of vanuit een zekere hoek. Deze laatste brengt meer dynamiek in een foto. Ga na welke hoek het meest interessant is. Zoek daarbij een mooi evenwicht tussen dynamiek en toch voldoende rust in je beeld.
7. Toon goedgeluimde figuranten
Mensen op een foto voegen leven toe aan beeld. Maar figuranten die te serieus kijken, geven onbedoeld een slechtgezinde indruk. Een overdreven lach of glimlach is niet altijd nodig en kan geforceerd overkomen. Maar tracht een open, goedgeluimde blik op elk gezicht te brengen. Doe dit door het hen simpelweg te vragen, door hen te motiveren en vraag hen desnoods om tijdens de shoot aan vrolijke ervaringen terug te denken.
8. Verwijder elk overbodig item
Bij tip 3 raadde ik al aan om alert te zijn voor zichtbare kabels of rondslingerende voorwerpen. Hier gaat het om items die doelbewust aan het beeld worden toegevoegd maar geen meerwaarde creëren. Soms kan de neiging ontstaan om een plantje of leuk accessoire toe te voegen dat eigenlijk weinig verband met het onderwerp houdt. Doe dit niet. Het leidt af en maakt het beeld minder sterk en professioneel.
9. Gebruik een goede camera
Het is een beetje een open deur intrappen, maar een goede camera kan goede foto’s nemen met voldoende resolutie. Een smartphone, tablet of wegwerpcamera kan dit niet. Als je de foto’s zelf neemt, investeer dan in een degelijk basismodel met aparte lenzen ( = objectieven). Hou daarbij rekening met het onderwerp en de locatie waarvan je foto’s wilt nemen.
10. Gebruik een degelijk statief
Als afsluiter nog een gouden tip voor zij die zelf aan de slag willen. Investeer in een degelijk statief. Zeker wanneer het beschikbare licht beperkt is, is een statief onontbeerlijk. Zonder is het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om scherpe foto’s te nemen. Het zorgt er ook voor dat je makkelijk foto’s kan hernemen vanuit exact dezelfde hoek of positie. Niet onbelangrijk is dat je zo ook de handen vrij hebt om nog snel een laatste wijziging aan het product of de setting toe te voegen.
Auteur: Veerle De Wolf