De creatie van een nieuw logo is als een puzzel waarbij alle stukjes perfect passen. Een belangrijk stukje is de juiste kleurkeuze. Zomaar een kleur kiezen omdat je het mooi vindt, is hetgeen je zeker moet vermijden.
Voor elk imago een kleur
De kleurkeuze voor jouw nieuwe logo hangt samen met het imago dat een onderneming of product wil uitstralen. Wil je degelijkheid en vertrouwen uitstralen dan is blauw een betere keuze dan geel. Achter elke kleur schuilt namelijk een gamma van emoties. Hieronder zie je tal van logo’s gegroepeerd per kleur en het imago dat daaraan gekoppeld wordt.
De omgeving telt mee
Naast het gewenste imago gaan we ook na binnen welke sector jouw onderneming actief is. Daarbij kan je ervoor kiezen om de gangbare kleuren te gebruiken voor jouw logo of om er juist vanaf te wijken. Maar ook al kies je ervoor om een afwijkende kleur te gebruiken, zelfs dan zijn niet alle kleuren geschikt. Een kleur die te veraf staat met jouw sector bijvoorbeeld roze binnen het bankwezen, kan ervoor zorgen dat je niet au sérieux genomen wordt.
Multicolor logo’s
En wat met logo’s die een hoop kleuren op gelijk niveau tonen? Dergelijke logo’s willen ‘diversiteit’ uitstralen. Achter deze logo’s schuilt meestal een groot en divers aanbod van allerhande producten of informatie.
Als ontwerper is het belangrijk deze kleurcodes te kennen en te matchen aan het gewenste imago. De infographic bovenaan dit artikel toont ons waarom bekende logo’s voor een specifieke hoofdkleur hebben gekozen om een bepaald imago uit te stralen.