fbpx Skip to main content
PrintWeb

Storytelling werkt

By november 12, 2014februari 10th, 2021No Comments

Alsmaar vaker zie je voorbeelden van storytelling opduiken in de klassieke en social media. Maar welke meerwaarde biedt deze vorm van marketing? En welke voorwaarden zijn er? Wij leggen het je haarfijn uit en geven ook enkele concrete voorbeelden.

storytelling

Verhalen zijn noodzaak

Mensen vertellen constant verhalen. Kleine, grote, straffe of gewoon een faits divers… Het maakt wezenlijk deel uit van ons bestaan en speelt een cruciale rol in onze interactie met elkaar. Het grote voordeel van een verhaal is dat je er nuances in kan leggen en gevoelens in kan verwerken. Een loutere opsomming van data en feiten is emotieloos. Een verhaal verbindt emoties aan onderwerpen en legt verbanden tussen verschillende onderwerpen. Complexe informatie kunnen we in de vorm van een verhaal ook makkelijker onthouden en dankzij sterke verhalen slagen mensen erin om andere mensen te inspireren en aan te zetten tot actie.

Storytelling als marketingtool is in de ruime zin het uit de doeken doen van een boeiend verhaal gelinkt aan een organisatie, merk of product. Het doel is om via een goed verhaal de kijker te raken en/of een hoop informatie makkelijk verteerbaar door te geven.

De reden van het stijgend succes

vermoeidheid en machtswissel
In de reclamewereld is er een traditie van korte, dwingende boodschappen. Maar door de massa informatie die we vandaag te verwerken krijgen heeft zo een bommetje in het totale bombardement van commerciële boodschappen weinig impact meer. Daarnaast heeft ook de vermoeidheid bij de kijker toegeslagen. Telkens opnieuw de gebiedende, aanmanende boodschappen die zeggen dat merk X of X de beste is. Het boeit niet langer, het entertaint de kijker nog maar zelden en de geloofwaardigheid is ook onder het vriespunt terechtgekomen.

Tot slot is er ook de razendsnelle opkomst van de sociale media. De kijker beslist nu zelf wat hij wel of niet wil zien uit het grote aanbod van informatie en entertainment. Korte, boeiende en niet-dwingende beeldverhalen zullen mensen veel sneller boeien dan saaie reclamebanners, voorspelbare reclamespots of lange blabla-teksten.

3 unieke voordelen

Storytelling ofwel ‘het vertellen van verhalen’ heeft als groot voordeel dat mensen de boodschap veel makkelijker én langer zullen onthouden. Mensen en verhalen zijn al eeuwenlang onlosmakend met elkaar verbonden. Een goed verhaal activeert zowel de linker- als rechterhersenhelft. De functionele informatie wordt in de linkerhelft verwerkt, de emotie in het verhaal wordt in de rechterhelft opgenomen. Wanneer beiden worden geactiveerd zal de informatie zich dieper wortelen bij mensen dan wanneer enkel losse feiten worden doorgegeven. Via onderzoek is aangetoond dat storytelling zelfs voor een verdubbeling van de koopintentie kan zorgen.

De extra troef: fill the gap please

Een andere grote troef van een verhaal is dat mensen geneigd zijn om zaken met elkaar te verbinden ook al is de verbinding niet expliciet uitgesproken of vermeld. Wanneer je een grote menigte uit de bol ziet gaan en een drankmerk verschijnt in de rechterhoek dan zal jouw brein bewust of onbewust het tafereel aan het merk verbinden. Mensen beschouwen een verhaal namelijk als een chronologisch gegeven waarbij de oorzaak het gevolg voorafgaat. Naast het automatisch opvullen van een verhaal door de kijker of luisteraar is er ok de grote kans om jouw publiek emotioneel positief te verbinden met jouw merk of product. Mensen onthouden wat ze horen of zien beduidend minder lang dan hetgeen ze gevoeld hebben in een specifieke situatie of op een bepaald ogenblik. Slaag je erin affiniteit te creëren met jouw bedrijf, product of merk dan ben je al een heel eind.

De 6 voorwaarden voor storytelling

Een opdringerig, schreeuwerig reclamevideo met als enigste boodschap ‘koop mij’ is geen storytelling. Goede storytelling voldoet aan 6 voorwaarden:

  1. Het verhaal is vrijblijvend, oordeelt niet en legt niks op. Het laat de kijker zelf oordelen.
  2. De boodschap is eerlijk en authentiek
  3. Gewichtige, hoogdravende of hole woorden komen er niet in
  4. Het verhaal is relevant, kort en boeiend
  5. De juiste tone of voice waarbij de inhoud nauw aansluit aan de vorm
  6. Er is slechts één hoofdverhaal of -boodschap

Goede voorbeelden

Storytelling kan in verschillende vormen verschijnen. Meestal als videofilmpje, maar daarnaast kan een interactieve app of een animated webdesign ook het verhaal vertellen.
Er zijn schitterende filmpjes waarbij grote bedrijven (met grote budgetten) storytelling inzetten. Zie voorbeeld 1, 2 en 3. Maar ook als kleine onderneming kan je storytelling concreet inzetten. In voorbeeld 4  zie je hoe een zelfstandige of kmo zijn verhaal de wereld instuurt en zo een nieuw, krachtige marketingtool in handen heeft.

Voorbeeld 1: Johnnie Walker (video – US)

 

Voorbeeld 2: Het verhaal achter LEGO (video – US)

 

 

Voorbeeld 3: Bon Pelser (video – NL)

 

Voorbeeld 4: Twikey (whiteboard video – BE)

 

Auteur: [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]