Print

Het visitekaartje, de stille ambassadeur van jouw onderneming

By oktober 12, 2014 juni 10th, 2016 No Comments

Een visitekaartje is een handdruk. En zo zijn er de slappe handjes en stevige handdrukken. Een businesskaartje zegt meteen veel over de onderneming. Je hebt visitekaartjes die meteen indruk maken, die tonen dat je geeft om jouw onderneming en dat je zaken professioneel aanpakt. Je hebt ook visitekaartjes die ronduit de mist in gaan.

Neem jouw visitekaartje erbij en kijk of jouw kleine ambassadeur vrij is van deze blunders.

Naamkaartjes zonder naam

Oké, de naam zal meestal niet ontbreken op een visitekaartje, maar een vergeten e-mailadres, telefoonnummer of websitevermelding komen vaker voor dan je denkt. Jouw naam, telefoonnummer en e-mailadres, de naam van de onderneming met adresgegevens en het bedrijfslogo moeten er dus zeker op staan. Het websiteadres mag ook niet ontbreken. Sociale media profielen vermeld je enkel als deze zakelijk zijn en waarde toevoegen aan jouw onderneming.

 

Even belangrijk vind ik de beschrijving van wat jouw onderneming doet. Geen essay, maar een korte en krachtige bewoording en als het kan met een sterke baseline erbij

Het ontbreken van een fysiek adres zoals hieronder vermindert het gevoel van vertrouwen.

blog_voorbeeld_visitekaartje_zonder_adres

Mooi gemaakt, slecht uitgevoerd

Jouw visitekaartje kan er op het scherm goed uitzien, maar slecht uitgevoerd zijn. Een logo van te lage kwaliteit, een te lichte papierkeuze of slechte drukinkt zijn maar enkele van de oorzaken. Ezelsoren komen erin, vlekken komen erop, de inkt gaat eraf… kortom jouw visitekaartje wordt een lelijk vodje dat iets totaal anders gaat uitstralen dan gehoopt.

Hieronder zie je hoe de inkt er makkelijk afgaat.

blog_voorbeeld_slecht_gedrukt_visitekaartje

Zelf ben ik sterk voorstander van een extra afwerkingslaag met een transparante matte coating. Het voorkomt kreuken en voelt meteen professioneler aan.

De ‘goedkope’ look

Door een slecht ontwerp kan jouw kaartje er goedkoop uitzien. De oorzaak? Goedkope lettertypes, een slechte lay out, lelijke graphics of foute kleurkeuzes. Het visitekaartje hieronder is daar een treffend voorbeeld van.

 

blog_voorbeeld_ultraslecht_visitekaartje

Qua lay out is het belangrijk dat het ontwerp van jouw visitekaartje zeker niet te druk is en dat het logo voldoende ‘ademruimte’ krijgt. Het ontwerp moet ook ‘clean’ zijn. Dus niet overladen en zonder overbodige elementen die geen waarde toevoegen zoals in het voorbeeld hierboven. Regelmatig zie ik kaartjes voorzien van het betere krul- en frulwerk. Inspiratieloos en zonder iets toe te voegen aan jouw professionele uitstraling, integendeel.

Rondom het logo van onderstaand visitekaartje werd voldoende ruimte vrijgehouden.

Challenge-it_logo_090112_final

Een uitgebalanceerd en doordacht ontwerp vertelt dan weer dat jouw onderneming over dezelfde capaciteiten beschikt.

Slecht gekozen lettertypes en de combinatie van meerdere lettertypes zoals in het voorbeeld hieronder doen jouw imago geen goed en hebben veel meer invloed dan je zou vermoeden.

blog_voorbeeld_slecht_font_visitekaartje

Er bestaan geslaagde kleurcombinaties, slechte en zeer slechte. Tot de laatste categorie behoren de groep van kaartjes waarbij de voorgrond niet meer van de achtergrond is te onderscheiden.Slechte kleurkeuzes zijn degene waarbij de combinatie een goedkoop eindresultaat oplevert, bijvoorbeeld een oranje logo op een rode achtergrond. Fluogeel is ook zelden een goede achtergrond. De combinatie met de zwarte tekst maakt de look alleen maar goedkoper.

blog_voorbeeld_slechte_layout_visitekaartje

Dakloze kaartjes

Visitekaartjes hebben een standaardformaat van 8,5 x 5,5 cm. Het kan verleidelijk zijn om een afwijkend formaat te kiezen maar hou in gedachten dat visitekaarthouders, -mapjes en portefeuilles dit standaardformaat gebruiken. En het is uiteindelijk toch de bedoeling dat jouw naamkaartje in één van deze 3 belandt of niet?

slecht-formaat-visitekaartjes

En nog een gouden tip…

visitekaartjes_ontwerp_doorstrepen

Reik nooit visitekaartjes uit waarbij gegevens geschrapt zijn. Dit komt onprofessioneel over en een sterk vermoeden van gierigheid zal zich over de ontvanger meester maken.

Is jouw visitekaartje ontwerp vrij van deze blunders? Is er nog ruimte voor verbetering? Laat dan de nodige ‘renovatiewerken’ uitvoeren. Het vraagt niet zoveel werk en maakt een groot verschil.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]