Een visitekaartje is een handdruk. En zo zijn er de slappe handjes en stevige handdrukken. Een businesskaartje zegt meteen veel over de onderneming. Je hebt visitekaartjes die meteen indruk maken, die tonen dat je geeft om jouw onderneming en dat je zaken professioneel aanpakt. Je hebt ook visitekaartjes die ronduit de mist in gaan.
Neem jouw visitekaartje erbij en kijk of jouw kleine ambassadeur vrij is van deze blunders.
Naamkaartjes zonder naam
Oké, de naam zal meestal niet ontbreken op een visitekaartje, maar een vergeten e-mailadres, telefoonnummer of websitevermelding komen vaker voor dan je denkt. Jouw naam, telefoonnummer en e-mailadres, de naam van de onderneming met adresgegevens en het bedrijfslogo moeten er dus zeker op staan. Het websiteadres mag ook niet ontbreken. Sociale media profielen vermeld je enkel als deze zakelijk zijn en waarde toevoegen aan jouw onderneming.
Even belangrijk vind ik de beschrijving van wat jouw onderneming doet. Geen essay, maar een korte en krachtige bewoording en als het kan met een sterke baseline erbij
Het ontbreken van een fysiek adres zoals hieronder vermindert het gevoel van vertrouwen.
Mooi gemaakt, slecht uitgevoerd
Jouw visitekaartje kan er op het scherm goed uitzien, maar slecht uitgevoerd zijn. Een logo van te lage kwaliteit, een te lichte papierkeuze of slechte drukinkt zijn maar enkele van de oorzaken. Ezelsoren komen erin, vlekken komen erop, de inkt gaat eraf… kortom jouw visitekaartje wordt een lelijk vodje dat iets totaal anders gaat uitstralen dan gehoopt.
Hieronder zie je hoe de inkt er makkelijk afgaat.
Zelf ben ik sterk voorstander van een extra afwerkingslaag met een transparante matte coating. Het voorkomt kreuken en voelt meteen professioneler aan.
De ‘goedkope’ look
Door een slecht ontwerp kan jouw kaartje er goedkoop uitzien. De oorzaak? Goedkope lettertypes, een slechte lay out, lelijke graphics of foute kleurkeuzes. Het visitekaartje hieronder is daar een treffend voorbeeld van.
Qua lay out is het belangrijk dat het ontwerp van jouw visitekaartje zeker niet te druk is en dat het logo voldoende ‘ademruimte’ krijgt. Het ontwerp moet ook ‘clean’ zijn. Dus niet overladen en zonder overbodige elementen die geen waarde toevoegen zoals in het voorbeeld hierboven. Regelmatig zie ik kaartjes voorzien van het betere krul- en frulwerk. Inspiratieloos en zonder iets toe te voegen aan jouw professionele uitstraling, integendeel.
Rondom het logo van onderstaand visitekaartje werd voldoende ruimte vrijgehouden.
Een uitgebalanceerd en doordacht ontwerp vertelt dan weer dat jouw onderneming over dezelfde capaciteiten beschikt.
Slecht gekozen lettertypes en de combinatie van meerdere lettertypes zoals in het voorbeeld hieronder doen jouw imago geen goed en hebben veel meer invloed dan je zou vermoeden.
Er bestaan geslaagde kleurcombinaties, slechte en zeer slechte. Tot de laatste categorie behoren de groep van kaartjes waarbij de voorgrond niet meer van de achtergrond is te onderscheiden.Slechte kleurkeuzes zijn degene waarbij de combinatie een goedkoop eindresultaat oplevert, bijvoorbeeld een oranje logo op een rode achtergrond. Fluogeel is ook zelden een goede achtergrond. De combinatie met de zwarte tekst maakt de look alleen maar goedkoper.
Dakloze kaartjes
Visitekaartjes hebben een standaardformaat van 8,5 x 5,5 cm. Het kan verleidelijk zijn om een afwijkend formaat te kiezen maar hou in gedachten dat visitekaarthouders, -mapjes en portefeuilles dit standaardformaat gebruiken. En het is uiteindelijk toch de bedoeling dat jouw naamkaartje in één van deze 3 belandt of niet?
En nog een gouden tip…
Reik nooit visitekaartjes uit waarbij gegevens geschrapt zijn. Dit komt onprofessioneel over en een sterk vermoeden van gierigheid zal zich over de ontvanger meester maken.
Is jouw visitekaartje ontwerp vrij van deze blunders? Is er nog ruimte voor verbetering? Laat dan de nodige ‘renovatiewerken’ uitvoeren. Het vraagt niet zoveel werk en maakt een groot verschil.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]