Via Google Analytics krijg je zicht op jouw bezoekers en hun zoekgedrag. Waar komen ze vandaan, wat bekijken ze precies, hoelang blijven ze… Stuk voor stuk interessante informatie die je kan helpen. Volg het stappenplan en ontdek de gegevens die Google Analytics prijsgeeft.
Het stappenplan bestaat uit 3 eenvoudige stappen:
Stap 1: Account aanmaken
Maak een Google-account aan en ga naar Google Analytics , klik vervolgens op ‘aanmelden‘ en voer deze account gegevens in.
Een nieuw scherm verschijnt waarbij je klikt op ‘registreren’.
Stap 2. Registratie van jouw website
Een nieuwe pagina verschijnt en hier vul je de gevraagde gegevens in.
- Website naam: Deze naam zal op jouw Google Analytics pagina verschijnen.
- Website-URL: Tik de url van je homepage in.
- Branchecategorie: Dit is interessant als je gedetailleerde vergelijkende info wilt van je branche. Hiervoor moet je wel jouw bezoekgegevens anoniem delen met Google
- Tijdzone: Selecteer het land van waaruit je werkt
- Accountnaam: Deze naam zal op jouw Google Analytics pagina verschijnen.
- Instellingen voor gegevens delen: Vink aan of je gegevens anoniem wilt delen.
Stap 3. De Google analytics code integreren
Klik vervolgens onderaan op ‘Tracking ID ophalen‘. Deze code moet in sourcepagina van de website geplaatst worden. Stuur de code door naar jouw websitebouwer en vraag hem dit voor jou te doen. Hij zal deze code plakken op jouw webpagina direct vóór de afsluitende head-tag in de sourcefile. Bij de meeste systemen wordt het automatisch op elke pagina geplaatst éénmaal de code op de homepage staat. Controleer na een dag of er inderdaad meetgegevens geregistreerd zijn.