Skip to main content
Web

Hoe leest een bezoeker jouw website?

By maart 16, 2014februari 10th, 2021No Comments

Via een uitgebreid eye-tracking onderzoek heeft Jakob Nielsen enkele jaren terug de leesvolgorde van webpagina’s onderzocht. 232 gebruikers keken naar duizenden webpagina’s waarbij hun oogbewegingen telkens werden geregistreerd. Dit leverde 2 zeer interessante vaststellingen op:

Snelheidsduivels

Bezoekers scannen een website razendsnel. In slechts een paar seconden wordt een pagina gelezen.

F-patroon

Tweede vaststelling: er is het wederkerend patroon waarin een pagina gelezen wordt. De heatmaps (zie foto) die ontstaan via eye-tracking tonen duidelijk de F-vorm. Lezers beginnen nl. bovenaan links horizontaal te lezen.

http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

Daarna zakken ze een beetje en lezen ze opnieuw horizontaal enkel regels maar minder lang. Tot slot wordt er ‘verticaal’ verder gelezen door enkel de eerste woorden van elke regel nog te bekijken. Zo ontstaat een herkenbare F-patroon met 2 horizontale strepen gevolgd door een verticale streep.

Conclusie

  • Bezoekers lezen een webpagina niet zoals een gedrukt artikel. Ze lezen niet woord-na-woord.
  • De eerste 2 paragrafen moeten de belangrijkste informatie bevatten.
  • Gebruik subtitles, paragrafen, bullet points met betekenisvolle en informatieve woorden. Zo vallen ze makkelijker op tijdens het scannen. Plaats deze woorden ook aan het begin van een zin of woordgroep. Want enkel de eerste 2 woorden van een regel worden meestal gelezen.

bron: http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]