Een goede website moet er niet enkel aantrekkelijk uitzien, maar moet zoveel mogelijk drempels verlagen. Drempels die de bezoeker tegenhoudt om verder te kijken op uw website of om contact met je op te nemen. Hoe doe je dit? We sommen hieronder de belangrijkste tips op.
Wees bereikbaar
- Zorg ervoor dat elke bezoeker zeer makkelijk jouw contactgegevens terugvindt. Een menuknop ‘contact’ of jouw gegevens op elke pagina in de marge werken het best.
- Niks zo ergerlijk voor jouw klant als hij openingsuren moet zoeken. Je plaatst ze best onder een menuknop ‘Openingsuren’ of op de homepagina. Een kleine moeite die jouw website en onderneming meteen klantvriendelijker maakt.
- Je kan op de homepagina een button plaatsen die de bezoeker meteen naar jouw contactgegevens of openingsuren leidt.
- Een plannetje met zoomfunctie zorgt ervoor dat nieuwe klanten jouw onderneming nog makkelijker vinden.
Zet aan tot actie
Bezoekers zullen sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie als je het hen vraagt. Klinkt misschien banaal, maar websitebezoekers worden graag geleid. Je kan dan meteen ook aangevenwelk voordeel ze genieten door over te gaan tot een bepaalde actie. Enkele voorbeelden:
– Klik en geniet van ons tijdelijke korting
– Bel ons en doe de gratis testrit
– Schrijf je in en ontvang onze nieuwsbrief met voordeelbonnen
Naast een zin kan een grafische button ook aanzetten tot de gewenste actie.
Toon hoe betrouwbaar je bent
Een klant wil risico’s vermijden en weten of jij betrouwbaar genoeg bent om hem het gevraagde product of dienst te leveren. Vertel hem dus duidelijk wat je doet, welke troeven je hebt tov. jouw concurrenten en staaf dit voldoende. Hoe?We geven enkele voorbeelden:
- Citeer enkele van jouw klanten. Zij zullen jouw troeven als ervaren ‘getuigen’ geloofwaardiger maken. Vermeld hun naam, functie en bedrijf zodat de klant weet dat dit geen fictieve personen zijn.
- Toon realisaties. Wat een klant ziet, zal hem veel sneller overtuigen. Zeker als datgene waar hij precies naar op zoek wordt weergegeven.
- Vermeld jouw fysieke (contact)gegevens: adres, tel,… en vertel ook iets over jezelf en jouw onderneming. Welke achtergrond of geschiedenis heeft jouw onderneming? Welke kennis & ervaring kan je voorschotelen? Als het kan liefst nog met een paar foto’s van het bedrijf of het team.
Zorg dat hij feilloos werkt
Controleer regelmatig of jouw website geen lege of errorpagina’s bevat. Links die nergens naar leiden zijn ook zeer vervelend, evenals een contactformulier dat je niet verzonden krijgt.
Wees overzichtelijk
De laatste tip maar daarom niet de minst belangrijke: hou je website overzichtelijk. Enkele vuistregelds hierbij zijn:
- Ga voor korte, actieve zinnen
- Beperk het aantal menuknoppen
- Plaats niet teveel tekst op 1 pagina
- Hou het lettertype voldoende groot zodat de leesbaarheid niet in het gedrang komt
- Beperk het aantal onderwerpen per pagina