Als je een folder of website wilt, heb je foto’s nodig. Als je zelf geen fotografisch talent bent en foto’s laten maken niet haalbaar is, dan is stockfotografie een goede oplossing. De kans dat een concurrent exact dezelfde foto gebruikt in zijn brochure is eerder klein. De kans dat jouw brochure hetzelfde clichébeeld bevat als jouw concurrent is veel groter. Ze duiken overal op, lijken allemaal identiek en stralen zo weinig identiteit uit. Wil je je als onderneming onderscheiden van de rest, vermijd dan volgende clichébeelden:
1. De overgelukkige receptioniste
Telefonische oproepen beantwoorden is niet altijd leuk. Het clichébeeld van een mooi poppetje met de geweldige glimlach dat zich even omdraait voor het snapshot is zo nep dat niemand dit gelooft. Het toont enkel dat de inspiratie of tijd ontbrak om een beter beeld te zoeken of om er een te laten nemen van de persoon die in werkelijkheid de oproepen beantwoordt. Indien je samenwerkt met een callcenter uit India of Ierland wordt het ook een tikje moeilijker om de juiste foto te nemen natuurlijk.
2. Do the shake
Dit moet zowat de winnaar zijn in de categorie van grootste clichébusinessfoto. Overal zie je de handdruk van twee heren in maatpak opduiken. Probleem met dit beeld is dat het zo betekenisloos is. Het zegt dat je met enige sérieux zaken doet, maar hoeveel ondernemingen zijn er die geen zaken willen doen en niet serieus willen genomen worden ? De foto is de ideale opvulfoto als het snel en goedkoop moet gaan.
3. De ‘eco’ clichés
Elk bedrijf dat eco-vriendelijk te werk gaat, verdient een pluim. Maar een brochure of website verliest al gauw pluimen als het ontwerp een combinatie is van een ‘eco-vriendelijke’ clichétekst met bijhorende clichébeelden. Het plantje in de handpalm, de groene wereldbol in de hand,… en vooral de (niet!) eco-vriendelijke gloeilamp.
4. De ‘neem-ons-serieus’ groepsfoto
Als bedrijf wil je serieus genomen worden, maar af en toe zie je een groepsfoto die dat zo pijnlijk hard wil duidelijk maken dat het enkel de lachspieren activeert. Nog pijnlijker wordt het als de groepsfoto niet die van jouw team is, maar van een groepje modellen samengebracht om een stockfotoreeks te maken.
5. De kikkerepidemie
Ik heb nooit begrepen waarom die groene kikker plots overal opdook. Een bekend medicijnmerk kon er nog een leuk filmpje aan koppelen, maar meestal duikt hij op in een advertentie of brochure zonder enig verband met het product of het bedrijf. Als je graag een dier in jouw brochureontwerp wilt, laat er dan bijvoorbeeld eentje ontwerpen in de vorm van een mascotte. Of kies een ander diertje uit de ark, maar laat de kikker voor wat hij is, nl. een groot cliché.
6. De ‘happy family’-constructie
Een gezin beleeft als het even meezit regelmatig gelukkige tijden en als ondernemer ben je overtuigd dat dit met jouw service of product nog veel vaker zal gebeuren. Dus is een happy family foto gewenst. Op zich niks mis mee alleen een beetje cliché en zeker als er ‘constructies’ aan te pas komen. Als je een brochure of folder laat ontwerpen, zorg er dan voor dat de gezinsleden er niet alleen gelukkig maar ook geloofwaardig uitzien.
Constructie 1: De piramide oftewel allemaal op een hoopje
Constructie 2: In de nek van mama en papa
Constructie 3: De gezamenlijke jump
Soms is er weinig ruimte voor een goed alternatief door geld- of tijdgebrek, maar dan is het een kwestie van out-of-the-box denken en toch niet toe te geven aan deze ongeloofwaardige clichébeelden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]