PrintWeb

Vergelijkende reclame, waar ligt de grens?

By april 26, 2014juni 10th, 2016No Comments

Eerst dit: vergelijkende reclame is elke vorm van reclame waarbij je een concurrent of het product van een concurrent vermeld uitdrukkelijk of impliciet. Sinds 1999 is het bij ons toegestaan maar er zijn een paar wettelijke beperkingen:

  • De reclame mag niet misleidend zijn
  • Enkel producten of diensten voor eenzelfde behoefte of doel mogen vergeleken worden
  • De kenmerken moeten objectief vergeleken worden
  • Je mag geen verwarring zaaien tussen de adverteerder en een concurrent
  • Je mag de goede naam van de concurrent of zijn product niet schaden
  • Het mag geen oneerlijk voordeel opleveren ten gevolge van de bekendheid van een merk
  • Je mag zijn product of dienst niet voorstellen als een imitatie of namaak

En de officieuze regels…

Daarnaast zijn er nog een paar onuitgeschreven regels die je in België best respecteert. Doe je dit niet dan dreig je door je doelgroep afgestraft te worden. Wij sommen de belangrijkste op:

  • Beweer niet de je de beste bent. De klant wil dit voor zichzelf kunnen beslissen.
  • Gebruik indien mogelijk humor. Dit verhoogt de acceptatie van jouw vergelijkende reclamestunt aanzienlijk
  • Overdrijf niet, maar blijf subtiel. Belgen houden niet van arrogantie en straffen dit graag af.
  • Blijf altijd respectvol tov. jouw concurrenten

Zelf slachtoffer van misleidende reclame?

Wat als je zelf slachtoffer bent van een inbreuk op vergelijkende reclame? Wel dan kan je een klacht indienen via de FOD Economie. Meer details en info over vergelijkende reclame vind je ook terug op hun website.

FOD economie