Bij een goede branding
is er een geslaagde verbinding
tussen mensen en het merk.
Branding is het bepalen van de identiteit van jouw merk. Weten waar je voor staat, dit communiceren en laten ervaren. Zo kan je een band vormen met mensen die dezelfde waarden belangrijk vinden en die zich herkennen in jouw verhaal. Zij willen jouw producten kopen, bij jou komen werken of jouw verhaal verder vertellen.
Bij een goede branding is er een geslaagde verbinding tussen mensen en het merk.
Branding is het bepalen van de identiteit van jouw merk. Weten waar je voor staat, dit communiceren en laten ervaren. Zo kan je een band vormen met mensen die dezelfde waarden belangrijk vinden en die zich herkennen in jouw verhaal. Zij willen jouw producten kopen, bij jou komen werken of jouw verhaal verder vertellen.
Proces
1.
Merkanalyse
Weten waar een merk of onderneming voor staat, is essentieel voor een geslaagde branding. Daarom maken wij een grondige analyse, onderzoeken de markt en zorgen voor een duidelijke merkpositionering. Vervolgens wordt een merkstrategie ontwikkeld die de basis zal vormen voor de merkidentiteit.
2.
Merkontwikkeling
De strategie is er. Nu volgt de uitwerking in alle aspecten die bijdragen tot het bevestigen van de gekozen merkidentiteit. Zo bepalen we op visueel vlak de huisstijl: fonts, kleurpallet, beeldtaal. Ook de tone of voice in copywriting, animatievideo’s of social media wordt gedefinieerd. Kortom, we maken een coherent verhaal waarbij elk element de merkidentiteit onderstreept.
3.
Merkbeleving
Deze fase maakt de merkidentiteit concreet. Brochures, verpakking, presentaties, bedrijfskledij, website, video, social media, printdesign.. elk item krijgt de juiste look aangemeten. Door een doorgedreven uitvoering ontstaat een totaalbeeld, een merkverhaal waarin de klant zich kan herkennen.
4.
Monitoring
Eénmaal de branding is gerealiseerd stopt het verhaal niet. Een merk communiceert voortdurend met klanten en potentiële kopers. Nieuwe brochures, reclame, marketingtools of social media posts moeten telkens in lijn liggen met de branding richtlijnen. Ook nieuwe medewerkers moeten de waarden en identiteit van het bedrijf kennen en uitdragen. Een helder, goed uitgewerkt brandbook is het ideale middel om alles af te toetsen.